Conseil du mois

Tien te vermijden fouten bij het heronderhandelen van uw huurcontract:

1. Te laat beginnen met onderhandelen
Zoals iedereen weet is haast en spoed zelden goed. Om uw kansen te optimaliseren, start u best 18 tot 24 maanden vóór het verstrijken van uw huurcontract. Het is nooit te vroeg om een goede start te maken!

2. Gebrek aan duidelijkheid 
Begin met het bepalen van wat u verwacht van het huurcontract. Wat zijn uw prioriteiten? Moet het vooral flexibel zijn? Of zoekt u de laagste prijs? Groeimogelijkheden? Of zoekt u optimalisatie van uw werkplek? Het is belangrijk om uw behoeften te definiëren en te bundelen.

3. Gebrek aan kennis en opportuniteiten binnen de vastgoedmarkt
Transparantie is in de kantoorverhuursector niet vanzelfsprekend. De meeste makelaars hebben tegenstrijdige belangen. Kies dus een onafhankelijke, onpartijdige adviseur die geen belangenconflict heeft met de eigenaars. Een adviseur die ook de marktkansen grondig kent en niet alleen de exclusieve mandaten van de makelaars!

4. Het negeren van de markt en zijn regels
Uw verhuurder is een vastgoedprofessional. Onderschat zijn vaardigheden niet! Hij kent de markt en zijn regels. Zorg ervoor om als huurder te onderhandelen op gelijke voorwaarden.

5. Het contract niet goed genoeg onderhandelen 
Een goede huurovereenkomst betekent veel meer dan een concurrerende huurprijs of een paar maanden gratis huren. Let op de clausules, met name de flexibiliteit en de kosten in verband met gemeenschappelijke uitgaven. Onaangename verrassingen kan u vermijden dankzij waakzaamheid, anticipatie en een goede kennis van het dossier. 

6. De tegenpartij negeren
Sommige eigenaren bevinden zich in moeilijkheden qua bezettingsgraad, anderen niet. Door hun situatie te kennen, kunt u anticiperen op de beste kansen en deze benutten. Een ervaren Tenant Representative en inside information kunnen u hierbij helpen.

7. Een projectmanager aanduiden
Om de resultaten te maximaliseren, kan u beter een projectmanager aanstellen binnen uw organisatie. Een ongecoördineerd project is tijdverspilling. Omgekeerd zijn een goede voorbereiding en strikte discipline de sleutel tot succes en kostenverlaging.

8. Slechte inschatting van de werkruimte
Denk eraan: onnodige vierkante meters zijn de duurste. Nieuwe IT-oplossingen en innovatieve meubel- en inrichtingsconcepten maken het vandaag de dag mogelijk om een smart office en de new way of working te creëren. Hierdoor worden de vierkante meters aangepast aan de werkelijke behoeften van uw bedrijf en worden de huurkosten gereduceerd.

9. Niet anticiperen op uw behoeften
Tijdens uw huurcontract kan er veel gebeuren. Houd er rekening mee dat uw ruimtebehoefte in de loop der tijd waarschijnlijk zal afnemen of toenemen. Zorg ervoor dat u contractuele vrijheid onderhandelt tijdens de transactie.

10. Te veel vertrouwen op "goede" relaties met de eigenaar/beheerder
Veel huurders van kantoren geloven dat een goede relatie met de verhuurder of beheerder een garantie is voor succesvolle onderhandelingen. In werkelijkheid zullen verhuurders hun belangen echter voorrang geven boven persoonlijke relaties. De ideale oplossing is om uzelf goed te omringen: een 100% onafhankelijke en ervaren onderhandelaar stelt u in staat om de 10 meest voorkomende fouten te vermijden. Het resultaat is een maximale huurkorting en een geoptimaliseerde financiële balans.